Visuell

Inom mental träning pratas det om att man kan vara kinestetisk, auditiv eller visuell när det gäller att ta in kunskap.

Att vara kinestetisk innebär att man tar in kunskap genom att känna, att få göra och därefter känna efter hur det känns, learning by doing istället för att enbart få något förklarat för sig.

Att vara auditiv innebär att man tar in kunskap genom sin hörsel, att lyssna och minnas det sagda ordet, att koppla ljud till sammanhang.

Att vara visuell innebär att man tar in kunskap genom sina ögon, se, läsa, känna igen, framkalla bilder.

För ett antal år sedan, jag skulle påstå att det är 13 år sedan, gick jag en kurs i just mental träning där de pratade om dessa källor till kunskap. Jag hade knappt sagt ett ljud under tillfällena då kursen pågick, ingen kunde känna mig och veta något om mig, men ledaren kunde direkt tala om att jag var visuell.

Det ligger något i det.

Jag har tänkt mycket på det efteråt, ja jag har kommit fram till att det finns inget annat alternativ, mer rätt kan det inte bli.

Så då försökte jag använda detta för att föra fram budskap, måla upp en bild av då, nu och framtid, visualisera tanken då men hur det är idag och brainstorma om framtid.

Men det fungerar kanske bara om motparten är av samma typ… I så fall var nog motparten inte av samma typ…

 

Kommentera

