Måste ta tag i det nu…

Min son, min älskade lille Oliwer, har en morfar som han aldrig kommer att få träffa. Det är svårt att träffa någon som redan finns i himlen.

Att morfar inte finns här, betyder inte att han inte ska nämnas eller pratas om. Han finns i familjens hjärtan och vi ska ständigt göra oss påminda om alla de stunder vi ändå fick uppleva tillsammans.

Oliwer ska veta vem hans morfar ändå var och hur mycket han hade älskat Oliwer och busat med Oliwer och skämt bort Oliwer.

Vi vill att det ska vara ett naturligt inslag för Oliwer, att det finns sätt att skicka hälsning till någon i himlen. Han har tidigt fått vara med när blommor ska sättas i minneslund eller att ljus ska tändas. Senaste gången var han själv aktivt med när ljuset tändes.

Men än så länge är Oliwer inte så gammal. Än så länge är allt konstigt. Att man ger morfar blommor men inte träffar honom.

Morfar har inte varit ett så givet inslag i tillvaron som mormor, farmor och farfar. De tre känner han till, men morfar är ett okänt begrepp.

Det blev för mig extra tydligt när Oliwer startade en app på telefonen, där det sjungs en sång om hajar. Det sjungs om mamma haj, pappa haj, morfar haj, bebis haj. Men Oliwer sjunger inte morfar haj utan farfar haj. Jag är övertygad om att det inte är en fel-sjungning utan att han sjunger de ord/begrepp som är hans vardag, ord/begrepp som finns i hans vokabulär och som har ett innehåll för honom.

Jag har en bok där man kan skriva in minnen och sätta in foton m.m. för att hedra en när och kär som inte längre finns kvar, i syfte att underlätta för barn. Jag har haft boken i min ägo en lång tid nu men inte tagit tag i den.

Jag måste ta tag i det nu, så man har något att kunna visa lilleman och kunna prata med honom utifrån. Frågan är bara om man har så många bilder att välja mellan att ha med i boken.

Oliwer kommer en dag veta att han har en morfar i himlen och vem denna morfar är.

Pappa, ibland saknar jag dig extra mycket.

Kommentera

