Ej tal – ej risk för missförstånd

Sedan början av december och fram till julledigheten har jag brottats med vissa tankar. Tankarna tog paus under julledigheten men risken är överhängande att de kommer tillbaka nu när ledigheten tar slut. Vi är flera som brottats med tankar och känslor och jag tror att jag är den enda som inte uttalat mina högt. Jag vet att om jag gör det, så blir det garanterat missförstånd och att jag ses som egoist. Jag har mer och mer kommit på att jag bör vara tyst i många sammanhang, eftersom jag saknar energi att varje gång behöva tala om att jag inte menade det på det sätt som det tolkades på och därefter få säga min sak igen på nytt sätt. Det är lättare att inte säga något från första början.

Jag vet förvisso inte om just dessa tankar som jag har brottats med innehar hög sanningshalt, då de inte blivit bekräftade i verkliga livet. Jag har bara försökt tänkt mig in i situationen och försöka se mig själv i den utifrån hur jag känner mig själv. Jag står egentligen helt utanför allting och är nog den som vet minst. Rädd blir jag om mina tankar skulle ha verklighetsförankring. Inte rädsla som jag känner, utan rädsla som andra kanske borde känna. Rädsla för min bristande förmåga.

Jag kan inte vara annat än egoist i denna situation, men håller tummarna för att jag har fel i mina tankar. Jag håller också tummarna för att jag inte behöver testa sanningshalten i mina tankar.

Kommentera

