Människan vs ledighet

Den sociala varelsen människan är väl ändå rätt roligt när det kommer till ledighet. Eller förresten, det kanske bara gäller mig. Jag är kanske undantaget som bekräftar regeln.

Ledighet ska vara skönt och något man suktar efter, vilket jag också oftast gör. Kanske inte alltid när det ”enbart” vankas en ledig helg, men däremot varje gång det vankas längre ledigheter.

Att ha fyra veckors semester mitt i sommaren har alltid varit perfekt tidigare. Men det kändes inte så i somras. Kanske berodde det på att vi hade ett annat upplägg på semestern än tidigare. Både jag och gubben hade vardera fyra veckor, varav tre veckor gemensamma (gubben hade en vecka innan mig och jag hade en vecka efter honom). När gubbens fyra veckor var slut och därmed även våra gemensamma veckor, så kändes allting klart. Vi hade inga direkta planer för semestern, men det vi ville göra blev ju gjort när vi alla var lediga. Så när gubben gick tillbaka i arbete så var även jag redo för att göra detsamma. Men det kunde jag inte p.g.a. barnomsorgen. Jag fick förvisso en vecka på tu man hand med sonen, men jag hade redan haft tillräckligt med ledighet.

Jag trodde det skulle vara en engångsgrej, en engångskänsla, just p.g.a. upplägget av semestern.

Nu är det julledigt och känslan upprepar sig. Min ledighet började ett par dagar efter grabbarna bus, men jag skulle likväl få två veckors ledigt. Hösten har varit mycket intensiv på flera områden, så ledigheten välkomnade jag. Planerna för ledigheten var att fira jul hos min mamma och besöka svärföräldrarna i mellandagarna. När typ fem dagar av ledigheten gått, så var allt detta avklarat. Min rastlöshet började kännas av och nu märker vi att även sonen skulle behöva sitt dagis igen. Vi saknar kyla och snö, annars hade vi spenderat betydligt mer tid utomhus och kanske inte känt av samma rastlöshet. Så efter en veckas ledighet var jag färdig även med denna ledighet.

Ja jag tror att jag mest troligt är undantaget som bekräftar regeln. För ingen annan upplever väl detta upprepade gånger?

Kommentera

