Avtal

Om jag skriver ner mitt avtal med mig själv och publicerar det, så måste det bli svårt att bryta det. Då har man ju fler ögon på sig så att säga.

Huvudmål
Senast när mina grabbar bus fyller år nästa gång, d.v.s. 19-20 november 2015, ska jag ligga på ca 80 kg i vikt. (Om jag blir tillräckligt motiverad, så blir det en fortsättning därefter med nytt mål.)

Jag har dock inte vägt mig nyligen, men för att nå målet skulle jag säkerligen behöva gå ner 14-15 kg. Tyvärr… Låt oss säga jämna fina 15 kg.

Delmål
På vägen mot målet, har jag satt följande delmål:
1. När vågen visar 90 kg.
2. När vågen visar 85 kg.

Belöning/sanktion = motivationsfaktor
Det som i grund och botten är min största motivationsfaktor är att min son behöver få en piggare mamma. Näst därefter handlar det om att eventuellt kunna påverka mitt blodtryck, som jag idag medicinerar för att hålla nere. Ur detta hälsoperspektiv har vi även det faktum att jag gärna skulle vilja sluta gnälla på värk i knäna, något som jag enbart gör när jag har denna övervikt.

Men jag behöver även något mer materiellt som lockar och motiverar, som också i gengäld uteblir om jag inte håller avtalet:
Vid delmål 1 kan det handla om att unna mig själv ett bokpaket exempelvis.
Vid delmål 2 kan det handla om att unna mig själv en upplevelse exempelvis.
Vid huvudmålet kan det handla om att unna mig själv en ny dator eller en ny telefon (nästan dags att förnya abonnemanget då) exempelvis. Eller varför inte lite nytt till garderoben.

Hur
Allmänt
Jag behöver en långsam viktnedgång för att ha chansen att få ett bestående resultat. Jag har aldrig trott på en snabb viktnedgång. En operation är för mig aldrig aktuellt, inget jag överhuvudtaget överväger. Om läkare anser att det behövs för att det är fara för min hälsa, nja då får jag kanske tänka om men det ska mycket till att det blir min utväg.

Mat
Jag är anti alla typer av dieter såsom exempelvis LCHF, GI, 5:2 m.fl. När jag var tvungen att gå ner i vikt för att få gå igenom IVF-behandling, fick jag remiss till en dietist. Hon fick mig att inse att sådana dieter behövs inte, det behövs enbart små små förändringar i nuvarande kost för att nå resultat. Det var det som fungerade för mig då och det blir det som jag kör på igen. Sammanfattande kan sägas att jag kör min egen diet.

Under en alltför lång period har det varit intag av sötsaker och söta drycker nästintill dagligdags, men det upphör nu. Till helgen kan jag dock tillåta mig lite cola och/eller någon liten chokladbit men det är det enda. Resten av veckan ska vara fri från sådana hälsorisker. Colan blir svårast att hålla mig ifrån.

För övrigt gäller att det är frukost, lunch och middag som intas och då är huvudrätten hederlig husmanskost med mycket grönsaker. Det blir aldrig aktuellt med två portioner, alltid enbart en portion. Skulle hunger eller sug göra sig påmint mellan måltiderna, är det en frukt som gäller. När vi är bortbjudna försvinner ovanstående dag då jag unnar mig något litet sött. Då vet man att i samband med bjudningen finns en risk att man äter mer än man borde. 🙂

Motion
När man är småbarnsförälder, kan det vara svårt att få tid till motion. I källaren står ett promenadband och det ska nu återigen börja användas. Om jag kan motivera mig till det så blir det promenader där på 20-30 minuter varje kväll mellan söndag-torsdag. Det är dagar då sonen lägger sig hyfsat tidigt och där det inte varje kväll är jag som nattar. Så efter sonen lagt sig är det promenad som gäller, såtillvida man inte tagit en promenad på lunchen under min arbetsdag. Alternativt att någon kväll byts ut mot Wii och boxning. 🙂 Får se om vi kanske kan få in någon form av barndans tillsammans med min lilla älskling.

När
Det blir en smygstart från den 7 januari för att sedan dra igång på allvar från den 12 januari.

Sådärja, nu har jag inga ursäkter längre. Nu måste jag ju bara följa min plan för att undvika eventuella pikar från min omgivning. 🙂

En reaktion på ”Avtal

  1. Coolt! Stort lycka till! Här slänger jag ut sötsakerna när ungarnas jullov tar slut. Har ju redan tappat 10 kg innan jul, men under lovet har jag inte ansträngt mig och har därför stått still. Liksom du kör jag på små förändringar och det funkar. =) Och med tanke på hur lång tid det tagit att få på sig all vikt så är det ju rimligt att det får ta tid att tappa den också.

Kommentera

