Rädsla…

Jag har varit frånvarande från bloggen ett tag. Ofrivilligt på sätt och vis. Jag har haft otaliga inlägg färdiga i mitt huvud men de har aldrig kommit på pränt. Energin har saknats till det och till mycket annat.

Under en längre tid har jag känt mig energilös och bara gjort det jag absolut måste. Jobbet är en sådan sak men det viktigaste av allt är sonen och tiden med honom. Men när han somnat på kvällen, så har jag själv däckat på soffan, slötittat på tv, spelat något meningslöst spel tills det har varit dags att själv krypa till kojs.

Energilös skapar berg- och dalbana i känslor. Utan energi är det svårt att hålla ångan uppe, humöret uppe, prestationsförmågan uppe, hålla allt i balans. Det går ett tag, sen brakar det och allt känns tungt. Tårar rinner. Än så länge har jag lyckats återhämta mig mellan varven.

Energilös skapar även stor rädsla. Rädsla att skapa distans. Rädsla att förlora den eventuella känsla av gemenskap som bör finnas i vissa sammanhang man befinner sig i. Rädsla att inte finnas till för andra när de behöver det eller vill det. Jag har annars alltid prioriterat andra då de enligt mig är mer värdefulla. Rädsla att mista det lilla nätverk som finns runtomkring mig.

Men den största rädslan är att mista det som står mig närmast…

Under 2014 har jag upplevt förluster av olika slag men som skapat samma smärta och rädsla. Jag har förlorat både sådant som egentligen inte fanns men även sådant som en gång i tiden fanns där i allra högsta grad.

Jag vill inte mista mer…

Jag ber om ursäkt till alla som drabbats. Jag ber om ursäkt för mitt humör, min frånvaro. Hoppas någon finns kvar i min närhet när jag är helt tillbaka och orkar mer och hör av mig mer.

Kommentera

