Att vara konsekvent

För att skapa mönster och för att skapa något önskvärt och för att skapa något bestående, krävs att man är konsekvent.

Att vara konsekvent, att stå fast, att inte ge vika, att göra lika borde inte vara svårt. Men det är något av det svåraste jag har upplevt. Det kräver energi, det kräver tålamod, det kan göra ont. Men övervinner man svårigheten, blir lyckan total.

Att vara konsekvent får man kanske främst höra när det talas om barn och barnuppfostran. Men jag kämpar ännu mer med det i andra situationer.

För en vecka sedan stod jag i valet och kvalet. Det gjorde vi ju alla på ett sätt men det är inte det valet jag syftar på.

Skulle jag eller skulle jag inte? Gör jag si, så kanske jag räcker ut en hand, men samtidigt närmare ruta ett än att ha nått något önskvärt och bestående. Gör jag så, så kanske avstånd ökar men samtidigt en markering att något inte varit okej.

Jag valde det sistnämnda. Hur ont det än gjorde. Jag måste. För min skull.

En reaktion på ”Att vara konsekvent

Kommentera

