Tema: Barn

För en tid sen konstaterade vi att Oliwer med största sannolikhet blir enda barnet i denna familj. Våra två frysta ägg klarade inte upptining. Efter överläggning sinsemellan kom vi fram till att vi avstår från att göra ny behandling från grunden.

Men för den sakens skull slutar ju inte barn produceras i världen. I vår omgivning exempelvis finns ett par stycken som magarna växer på.

Även om vi fattat vårt beslut, så kan ändå tankar komma kring graviditet. Hur ens egen graviditet var, hur andras graviditeter är/har varit, vilket som är att föredra och känslor som kan finnas i samband med graviditet.

Jag hade nog en av de lättaste graviditeter som går att ha, åtminstone fram tills att blodtrycket rusade i höjden. Jag hade inga graviditetssymptom överhuvudtaget, inget illamående, inga foglossningar, inga svullnader, ingenting. Okej, trötthet men annars ingenting. Man såg inte på mig att jag var gravid, jag var ju liksom inte så liten innan. Jag fick aldrig någon riktig gravid-mage, mycket på grund av hur Oliwer låg och för att jag inte gick tiden ut. Jag ser ju mer gravid ut idag jämfört med för typ tre år sen. Ja många skulle nog vara avundsjuka på min graviditet.

Men för mig blev detta värre än om jag hade haft diverse olika fysiska graviditetssymptom. Jag kände ju inte att jag var gravid, det gjorde att det tog lång tid innan jag ens kunde börja ställa in mig mentalt på att bli mamma. Hade det funnits symptom så kanske det hade påskyndat den processen. För mig blev detta svårare än vad det skulle varit att hantera fysiska symptom. I slutändan gav det samma resultat dock, jag har utan tvekan känt mig som Oliwers mamma från dag ett, trots att dag ett kom några veckor för tidigt.

Graviditeten har också gett mig en känsla av att vara jungfru Maria. Oliwer blev till på konstgjord väg, jag kände aldrig att jag var gravid, jag såg inte gravid ut, bebisen bara plockades ur mig. Inget naturligt någonstans.

Känner jag mig lurad på en upplevelse? Ja kanske litegrann.

Men jag har ett mirakel i mitt liv, som jag alltid bär med mig i hjärtat, som jag älskar över allt annat och som jag skulle göra allt för. Mitt mirakel heter Oliwer.

20140709-233223-84743930.jpg

Kommentera

