Förståelse

Den senaste tiden har jag märkt av ganska kraftiga humörsvängningar. Det är så att jag har uttryckt det och jämfört det som att vara gravid tiofalt. Men då jag inte är gravid överhuvudtaget så har jag inte kunnat förstå var detta kommer ifrån. Givetvis mår jag inte bra i detta. Inte jag och säkerligen inte min omgivning heller. Som den analytiker jag är, söker jag svar och förståelse.

Min älskade Albin läser mig som en bok. Han förstår mig och han står stabilt vid min sida. Det har han gjort i snart 10 år. Under dessa år har han börjat se ett samband. Varje år i just januari månad framträder samma sak hos mig, varje år i just januari månad framträder dessa humörsvängningar.

Den 23 januari 2003 miste jag min älskade pappa, hastigt rycktes han bort från oss. Varje år den datumen spelas en film upp i mitt huvud, precis som om minnet inte vill att jag ska glömma detaljerna från den tragiska dagen. Varje år finns det vissa givna dagar då jag alltid besöker minneslunden och tänder ljus eller sätter en blomma. Sen Oliwer föddes blir det alltid två ljus som tänds, ett från oss vuxna till pappa/svärfar och ett från Oliwer till hans morfar.

Tack vare min älskade make börjar jag förstå och se sambandet mellan humörsvängningarna och dödsdagen. Kanske analytikerna kan vila fortsättningsvis…

20140126-232702.jpg

En reaktion på ”Förståelse

Kommentera

