Sverige – det välkomnande landet – eller?

Jag säger inte alltid ifrån. Jag väljer mina fighter. Jag väljer när jag inte längre vill hålla tyst. Ofta fightas jag i det tysta. Nu är ett tillfälle då jag vill uttrycka en mening.

För inte så länge sen delades ett inlägg i mängder på Facebook. Inlägget kom från Fria Tider, för mig oseriös och falsk propaganda som tyvärr alltför många tar som sanning. Det de sprider, kretsar kring nyanlända till vårt land. Många gånger får jag bita mig själv i tungan för att inte ge mig in i diskussioner. Det är svårt att låta blir när man har kännedom om hur det ligger till, när man upplever de nyanländas vardag dagligen.

Tänk om människor tog reda på fakta innan de reagerar. Tänk om människor kände till hur det verkligen ligger till. Tänk om människor visste hur vårt kära lilla svenska samhälle komplicerar det för de nyanlända. Tänk om människor visste hur våra myndigheter bemöter nyanlända med misstro. Tänk om myndigheter kunde förstå att nyanlända kan man kommunicera med. Tänk om jag hade fått en krona för varje gång jag fått frågan: ”Hur kommunicerar du med dem?” Tänk om det fanns kännedom om att man kommer långt med teckenspråk, anlitad tolk och ett gott hjärta.

Det finns dagar då jag är extra glad för att vara född i det land jag bor i. Det finns dagar då jag är extra glad för att jag bor i ett fredligt land och inte behövt lämna hela mitt liv och fly till okänd plats. Det finns dagar då jag hoppas lite extra att jag i mitt arbete har kunnat vara medmänniska tillräckligt för att ge någon annan, en främling för många, ro för en stund.

Kommentera

