Semester

Då är den officiellt invigd. Första dagen är officiellt över. Jag pratar om semestern. I fyra veckors tid kan vi nu ta dagen som den kommer utan större förpliktelser. Låter kanske som ett paradis men likväl är det med dubbla känslor. Det har varit mycket den sista tiden och därmed välkomnas ledighet och en tid för att andas, stanna upp, reflektera och bara vara. Samtidigt brukar semestertider kännetecknas av brist på rutiner, och jag får nog erkänna innerst inne att jag mår bäst av att ha vissa rutiner åtminstone.

I semestertider pratas det gärna om väder. Det verkar vara gemensamt för många att semester måste innebära sol och värme. Enligt en kvällstidning jag läste häromdagen så ska det snart bli värme för att sen övergå i hetta. Så för dessa många så blir drömmen och önskan verklighet. Men för mig kan det innebära ett helvete. Min kropp och min själ mår inget vidare av värme och hetta. Det får gärna vara sol från en klarblå himmel men det får inte vara utan vindar. Jag måste känna att det fläktar, annars får jag problem att orka uthärda. Så till skillnad från många andra så är jag inte väderberoende under min semester. Om det är mulet och ja kanske t.o.m. regn, så innebär det inte nödvändigtvis lidande och deppande för min del.

Så nu återstår att se hur dessa fyra veckor blir och vilken påverkan de kommer att ha på mig. Allt hänger på om hettan kommer eller uteblir. I stora drag handlar det om det. Kommer familjen att orka med mig om mitt berg- och dalbanehumör tar överhanden? Många frågor blir det. Svaren finns ännu inte.

Kommentera

