Fascinerande

Det finns många sidor av att vara förälder. Det kan vara att ständigt uppleva fascination. En fascination över detta lilla oskrivna blad som ska få upptäcka allt för första gången. Men också en fascination över hur snabbt vi människor utvecklas och hur snabbt vi lär oss nya saker och hur snabbt förståelsen är ett faktum.

Varje dag blir jag imponerad av hur mycket Oliwer faktiskt förstår. Han pratar inte ännu, åtminstone inte skånska eller småländska :), men han förstår otroligt mycket. Det är kanske samma med barn som med nyanlända, man lär sig förstå först och talet och användande av det nya språket kommer senare. Även ord som vi inte använder varje dag förstår han. Det kan handla om att hämta en viss sak, det kan handla om att peka ut mage och näsa (han pekar då på oss och inte på sig själv), det kan handla om att han gör specifika saker efter att vi ställt en fråga. Jag studerar leendes denna lilla krabat.

Jag har alltid vetat att barn gör som man gör och inte som man säger. Det blir extra tydligt när barnet är inne i en imiteringsfas. Igår eftermiddag undrar jag om inte Oliwer lekte följa John. Satte jag mig på golvet och lutade mig mot väggen, så gjorde även Oliwer det. Om jag la mig ner så gjorde även han det. För att nämna ett par små gulliga exempel. Gäller att vara på sin vakt så att man inte lär honom alltför många dumheter. 😉

Jag älskar dig min prins.

20130612-140221.jpg

Kommentera

