Baserat på en sann historia

Jag tycker mycket om att läsa böcker. Jag har dock under en längre period inte haft tid att ägna mig åt denna hobby och inte heller haft ron att krypa upp i soffan med en god bok. När jag väl läser, så väljer jag allra helst böcker som bygger på en sann historia. Det känns som om orden då får en annan betydelse och har en annan tyngd bakom sig. Det blir en historia som man oundvikligen tar på allvar, även om det förvisso är skönt att ibland läsa en historia som inte kräver tankeverksamhet eller att känselspröten måste vara aktiva.

När jag fyllde år, fick jag en bok (egentligen två men här handlar det främst om den ena) av mina killar. Det var en bok som tillhör min favoritkategori, nämligen en bok som är baserad på en sann historia. Jag talar om ”Mitt positiva liv” av Andreas Lundstedt. I den boken beskriver han sitt liv, sin uppväxt, sin karriär, sina förhållanden, sin sjukdom, droger, skenet kan bedra m.m. Det är en utlämnande bok och innehåller händelser och känslor som man inte trodde att denna person gått igenom. Utåt sett har man inte, åtminstone inte jag, kunnat ana hur mörkt han såg på tillvaron och vilka metoder han använde för att fly den känslan och den verklighet han levde i men inte ville erkänna. Vid alla tillfällen där han har figurerat, har man fått känslan av att det alltid är ”disco-glatt”, men under ytan dolde sig en annan verklighet. Det är hemskt att en människa behövt gå igenom den resan han har gjort, men samtidigt fascinerande att läsa om hur en människa kan fungera. För varje sida ville man fortsätta läsa, för att komma fram till den punkt som man känner till, att vara öppet HIV-positiv, i hopp om att friden skulle infinna sig hos honom, att resan han gick igenom skulle nå sitt slut. En bok jag känner att jag kan rekommendera andra att läsa.

positiv

Kommentera

