Frågor och svar

Tiden går fort när man har roligt…eller nåt. Oavsett vad så har det nu passerat en hel del tid sen jag gav er chansen att ställa frågor till mig i syfte att lära känna mig lite bättre. Kanske på tiden att jag nu äntligen publicerar lite svar?!?! Så, here we go:

Är det något beslut i ditt liv som du tagit som du ångrar?

Jag har oftast satt andra i främsta rummet och låtit mig själv stå tillbaka. Jag har uppmuntrat andra att unna sig saker eller upplevelser om de har haft de resurser och redskap som krävts. Jag har uppmuntrat andra att stå upp för sin sak och inte tåla vad som helst. Men jag lever inte som jag lär alla gånger. Kanske därför jag har fått höra att jag kan uppfattas som svag och att jag är ett lätt offer att ge sig på. Känns hårt att höra det då jag sett mig som en stark person, dock kanske för stark med för starkt försvar. Samtidigt har jag inte sett mig som värd samma saker som alla andra och det är kanske därför jag inte kan leva som jag lär.

Jag önskar att jag hade kunnat stå upp mer för mig själv, men just nu ligger problemet i att jag inte kan finna orden för att förklara min ståndpunkt. Jag önskar att jag hade känt att även jag var värd att skaffa mig något nytt, sak eller erfarenhet eller upplevelse, att även jag var värd att kolla över hur det ser ut rent resursmässigt och om det finns någon möjlighet att nå dit. Jag skulle vilja lyfta frågan kring vad som krävs för att jag ska kunna få en viss upplevelse eller köpa en viss sak, vad krävs för att jag ska kunna nå dit. Jag vill inte att det ska handla om att jag inte vågar ställa frågan eller inte anser att jag är värd att ställa frågan. Jag vill inte att det ska handla om att andra ska godkänna det åt mig eller ställa frågan åt mig. Tyvärr har detta blivit en etablerad ovana och jag vet inte om det går att ändra på. Kanske inte försent trots allt…

Så jag ångrar att jag inte satt mig själv i främsta rummet lite då och då… Ångrar att jag inte klarat av att leva som jag lär…

Om du fick leva vilken människas som helst liv för en dag (död eller levande), vilken skulle du välja – och du måste välja?

Oj…detta var verkligen ingen lätt fråga. Det har hänt att jag har sett program som typ ”Den hemliga miljonären” och funderat mycket på att de måste få ett annat perspektiv på livet. De måste ju beröras av det de ser och upplever. Eller? Så jag skulle nog dels vilja uppleva en riktigt rik persons liv, dels vilja uppleva en riktigt fattig persons liv. På så vis se på vilket sätt man berörs av människornas öden. På så vis se på vilket sätt det inverkar på ens eget medelsvensson-liv. Från och till känns det nämligen som om man skulle behöva något som belyser ens egen vardag med nytt ljus, för att på så vis komma framåt och inte stå och stampa på samma ställe hela tiden. För att på så vis kunna sätta ett större värde på vad man faktiskt har och inte fokusera på vad man saknar.

Om du vore man för en dag, vad vore det första du skulle göra?

Det skulle nog vara att testa på att kissa stående. Nä skämt åsido. Kanske se om jag kunde få högre lön p.g.a. det. Nä återigen skämt åsido. Vad gör män egentligen som inte kvinnor gör? 🙂 Jag funderar och funderar men verkar ha svårt att komma på något jag skulle göra om jag vore man för en dag. Det måste ju betyda att jag är rätt nöjd med att vara kvinna. Men hade jag varit man istället för kvinna, så hade jag kanske kunnat släppa lite på pressen på mig själv när jag inte gör typiska kvinnosaker såsom t.ex. sminkar mig. Det finns saker man har dåligt samvete för, det finns saker man känner lite press kring i dagens utseendefixerade samhälle, även män kan känna press men jag tror att jag åtminstone att kunnat minska pressen på mig själv om jag varit man istället för kvinna.

Vilket av följande gör du helst under en ledig och lagom(!) varm sommardag; ligger på en äng och spanar in molnformationer och räknar citronfjärilar eller går på HIF – MFF med Albin och Oliwer?

På sätt och vis har jag redan varit på fotboll med Albin och Oliwer. Det var HIF som spelade, dock inte mot MFF. Oliwer är inte medveten om att han redan upplevt en fotbollsmatch, då han fortfarande befann sig i mammas mage vid det aktuella tillfället. Det var min första fotbollsmatch live och var en upplevelse att bära med sig. Om inte annat så är det intressant att studera det sociala samspelet som sker vid denna typ av tillställningar. Så om valet står mellan att gå på ytterligare en fotbollsmatch eller ligga på en äng och spana in molnformationer, så faller nog valet på det senare. Tänka sig att bara ligga där och filosofera och bara låta fantasin få massa spelrum, kanske ackompanjerat av Oliwers skratt när han springer där på ängen runt omkring mig. Det låter så bekymmersfritt, precis så man önskar att en barndom ska få vara, för Oliwer, för alla barn.

Kommentera

