Blodtryck del 6

Många delar blir det…

Den 11 februari var jag ju som sagt hos läkare, som då tog diverse olika prover samt ordinerade blodtryckssänkande medicin. Alla prover har han nu fått svar på och alla är normala. Så nu kan jag nästan citera Sheldon Cooper i ”The big bang theory”: ”I am not crazy; my mother had me tested”. 🙂 Okej, de testade inte mitt psyke och det var ju läkare som ansvarade för testerna, men ni fattar…

Medicinen började jag ta den 12 februari. Den 17 februari blev jag illamående och den 18 februari fick jag avbryta arbetsdagen p.g.a. ett migränanfall. Kan jag skylla på medicinen? Jag kan åtminstone inte förklara migränanfallet på annat vis. Jag har ju inte haft något anfall på minst 3 år och jag har inte upplevt stress och oro på sistone. Men telefontid med läkare den 20 februari gav mig ingen bekräftelse på detta, han trodde inte att det fanns samband. Vi kom dock överens om att testa några dagar utan medicin för att sen påbörja den på nytt, för att se vilken effekt det får då. Jag gjorde uppehåll ett par dagar längre än överenskommet och började igen den 27 februari. Helt opåverkad vill jag inte påstå att jag är, men jag fungerar. Än så länge… Bör kanske tillägga att jag är anti allt vad tabletter heter. Jag tar knappt huvudvärkstablett, inte förrän det är RIKTIGT illa.

Idag var det dags att återigen kolla blodtrycket hos distriktssköterska och tack och lov att jag slapp ”tjatmostern”. De säger att det kan ta upp till 6-8 veckor innan man märker full effekt av en blodtrycksmedicin, men efter totalt två veckors kur med några dagars uppehåll mitt i kunde man nu se viss sänkning. Trycket var nu 130/93. Så nu håller jag bara tummarna att nästa koll visar på ännu mer sänkning. Samt att kroppen anpassar sig till medicinen så att jag slipper ta upp diskussionen om att byta sort och börja om på nytt.

Kommentera

