Blodtryck del 4

Tisdagen den 22 januari var det återigen dags att kontrollera blodtrycket. Återigen hade det gått en del tid mellan kontrollerna, återigen p.g.a. två ombokningar till följd av sjukdomar. Men denna gång blev det av, dock ett par minuter sen, men det blev gjort.

Under tiden som jag regelbundet fått blodtrycket kollat, har jag träffat typ tre olika distriktssköterskor. Denna gång var det återigen dags för den jag träffade den första gången/de första gångerna. Överförtjust är jag inte i henne och jag hamnar lätt i försvarsställning i samtal med henne. Ja jag blir irriterad, antagligen för att det känns som om jag blir pratad till som om jag vore betydligt yngre än vad jag är och som om jag vore betydligt dummare än vad jag är (förvisso är jag i blondin men…). Jag känner mig förvisso ofta väldigt liten i kontakten med sjukvården, men vill om möjligt givetvis bli behandlad som den vuxna och smarta individ jag är.

Nåväl, trycket låg som vanligt allt annat än på en bra nivå. Denna kontroll gav det sämsta resultatet hittills av alla mätningar, 152/107. Så högt har aldrig undertrycket varit, inte ens under graviditeten. Visst spekulerade vi i om det fanns anledning att tro att min stress på väg till detta besök påverkade resultatet, men det känns som om det inte kan ha haft så stor betydelse, jag fick ju ändå sitta en stund (minst 10 minuter) innan trycket kollades.

Så nu har jag en date med läkare och även en ny tid hos samma (irriterande) distriktssköterska en månad efter läkar-daten.

Och visst fick man höra hela ramsan om vad jag själv kan göra för att hjälpa mig själv. Ändra livsstil i form av att ändra kost och motionsvanor. Det var väl lite här som jag blev en ettrig liten terrier eller nåt och blev irriterad på henne. Jag vet vad jag behöver göra och jag behöver inte få det upprepat till mig efter att jag själv redogjort för min kunskap. Jag har en gång i tiden lyckats gå ner i vikt 10-11 kg utan så stora förändringar, så visst kan jag. Den enda jag saknar nu är motivation, trots en lång lista med faktorer som borde underlätta för att finna denna motivation. Motivationen blir inte lättare att finna av att höra denna distriktssköterska.

Men det som kanske får stå högst upp på listan över faktorer som ska motivera mig, är det som min kära mamma berättade för mig häromdagen. Igår var det 10 år sen min pappa dog, han dog hastigt, anledningen är okänd, kanske ett kärl i hjärnan som brast, kanske något helt annat. I samband med en läkarundersökning (tror det var inte alltför lång tid innan han dog) hade han fått veta att han hade högt blodtryck. Var det bidragande till hans hastiga bortgång? Ingen som vet men helt klart en varningsklocka. Återstår att se om motivationen nu kommer när denna faktor lagts till på listan.

Kommentera

