Kopplingar

Ibland hör man saker och läser saker under en och samma tidsperiod och gör kopplingar mellan det man hör och det man läser trots att de egentligen inte alls hör ihop. Det bara blir att de passar bra ihop på något vis.

Just nu håller jag på att läsa en bok, tänka sig att jag tar mig tid att läsa en bok. Den heter ”I huvudet på en normalstörd” och är skriven av Pär Johansson, grundaren av Glada Hudik-teatern. Där har vi en man som utmanar rådande samhällssyn, utmanar den föreställning som finns i samhället om hur vi ska leva. Det är självklarheter egentligen, det han tar upp, men det finns alltför få ibland oss som vågar ta dessa vägar trots det motstånd som kommer i dess väg. Det är så uppfriskande att läsa hans ord, det ger en hopp, inspiration och motivation.

Idag hörde jag en låt som fick mig att tänka tillbaka på det jag läst i boken hittills, en låt som kanske skulle passa Pär Johansson och hans sätt att tänka och agera. Speciellt en textrad fastnade jag för: We weren’t born to follow, you gotta stand up for what you believe.

Kommentera

