Julstämning

I år har jag sagt att jag verkligen ser fram emot julen. Kanske mest för att Oliwer nu är så pigg och vaken och medveten. Okej, han förstår inte innebörden av jul men det blir stor skillnad från förra året då han bara var lite drygt en månad och inte gjorde annat än åt och sov.

Så nu jobbar vi för fullt på att känna julstämning. Vissa dagar är den inte där alls och vissa dagar är den närvarande i allra högsta grad. Ett steg för att hitta denna julstämning hade kunnat vara att gå på julmarknad, men jag vill då hitta en marknad i en speciell miljö där det är mysigt att gå runt och inte bara titta på vad andra säljer. Liseberg är klockrent för detta, det är en av de mysigaste stunder jag varit med om (var där för ett par år sen). Men i år blir det svårt att ta sig dit i och med lilleman, kanske nästa år. Julmarknad i Tykarpsgrottan hade också kunnat vara ett alternativ, en marknad i en underjordisk grotta. Men den helgen är jag inte hemma. Så nä någon julmarknad blir det nog inte i år.

Fast jag konstaterade igår att det behövs egentligen ingenting för att julstämning ska infinna sig, kommer den så kommer den automatiskt. Jag och Oliwer myste hela morgonen och en bit in på förmiddagen i pyjamasar och då blev man så där pirrig inombords som man som barn alltid blev till jul. Så det där med julstämning, det löser sig säkert. Snart ska ju ljusstakar och stjärnor fram och julskivorna laddas i stereon. Jag tjuvstartar dock lite här:

Kommentera

