Blodtryck del 3

Lång tid har gått mellan de senaste två blodtryckskontrollerna p.g.a. två ombokningar, dels för att jag en gång fick förhinder, dels för att jag en gång låg däckad här hemma i ett par olika sjukdomar eller nåt. Onsdagen den 24 oktober var jag dock där och som vanligt blev det en besvikelse. Jag fick träffa en annan sköterska denna gång, vilket kändes helt okej. Men trycket var som sagt återigen en besvikelse. Övertrycket ligger perfekt, men undertrycket ligger aningen för högt. Denna gång var det 98 och ska ju helst ligga under 90. En månad till får jag på mig att försöka göra något åt det själv genom att tänka på kost och motion exempelvis, men hur mycket kan jag egentligen påverka det under så kort tid? Jag har gett mig och gubben en utmaning fram till dess, så får jag se om jag kan bli överbevisad eller nåt. Egentligen borde det vara lätt att kämpa, jag vill ju inte sättas in på blodtrycksmedicin igen. Jag är fruktansvärt ANTI tabletter. Om trycket är detsamma nästa gång, så kommer sköterskan att rådfråga läkare om hur man går vidare. Hon är inte säker på att han sätter in medicin direkt, men med min otur så vet man ju aldrig. När man mer eller mindre börjar dagen med en sådan här besvikelse, så påverkar det tyvärr hela dagen. Det behövs då inte mycket för att tårar ska börja rinna eller åtminstone vara nära att börja rinna. Denna dag var en sådan dag då en besvikelse följdes av ytterligare någon.

Kommentera

