Öga för detaljer

Kommer uppmärksamhet på detaljer med mammarollen? Eller kommer det med ledigheten som mammarollen ger? En ledighet som innebär att man inte behöver stressa iväg på morgonen för att sen jobba minst 8 timmar och slutligen trött ta sig hemåt igen för lite soffhäng innan sovdags. Kommer det av att man nu är mer uppmärksam på allt eftersom man har ett litet barn att se efter? Eller kommer det av att man nu helt enkelt har mer tid att stanna upp och se vad omgivningen har att bjuda på?

Jag har tidigare inte varit observant på de små små detaljerna i min omgivning, sådana där små små härliga detaljer som man skulle vilja fånga på bild. Eller om jag helt enkelt inte haft det fotointresset förut. Jag har snarare inte hunnit se dem när jag kör fram och tillbaka till jobbet. Men något har vaknat nu. Nu är det som att ha bytt glasögon och se på närmiljön med nya ögon. Nu ser man motiv.

Ett exempel på ett häftigt scenario som man gärna hade försökt fånga på bild och bevara permanent: Jag var på väg till Hyllinge häromdagen. Om jag tittade lite svagt åt höger såg jag mörka streck från himlen, som visade på att där pågick just då ett skyfall. Om jag tittade lite svagt åt vänster såg jag ljusa streck från himlen, som visade på att där sken solen. Frågan uppstod då kring vilket scenario jag skulle möta när jag kom fram till denna plats. Givetvis blev det ingen ljus upplevelse.

Ska kanske be gubben om lektioner i fotografering och påbörja en ny hobby…

Kommentera

