Nya tag

Då är maken min igång och jobbar igen efter fyra veckors semester. Hans jobbstart för två veckor sen satte vi som startpunkt för att ta nya tag och försöka reducera oss själva lite. Många menar att det är bara att bestämma sig så kan man fixa det. Ja förvisso, men jag är sådan att jag behöver något som får igång mig, som motiverar mig att hålla den bestämda linjen. Jag har en hel lista med skäl som skulle kunna väcka motivationen på ett kick.

  • Det skulle gynna blodtrycket, kanske skulle kunna få ner det till en mer godkänd nivå. Jag hade inga problem med blodtrycket innan graviditeten och det hade varit underbart att återigen kunna säga att man inte har problem med blodtrycket. (Vid senaste mätningen var det 116/92. Övertrycket har aldrig varit så lågt tror jag, men undertrycket som ju är det farliga trycket behöver gå ner.)
  • Det skulle gynna mina knän som värker var och varannan dag, vissa dagar mer än andra. Innan vi fick Oliwer, innan vi kunde påbörja behandling för att få Oliwer, var jag tvungen att gå ner i vikt. Jag lyckades då och i samband med den succén så slutade jag också klaga över smärta i knäna. Kanske även ryggen skulle gynnas?!?!
  • Oliwer blir mer och mer rörlig och det är ju givetvis bara en tidsfråga innan han springer rundor och då vill jag ju orka med honom och hinna med honom och kunna busa med honom.
  • Jag vill kunna introducera Oliwer till en hälsosammare matkultur.

Ja listan kan göras lång men jag stoppar där.

Men varför är det då ändå så svårt att motivera sig och göra om det där som vi gjorde hösten 2010? Jag funderade först på att ge mig själv något, en upplevelse eller en sak, när jag nått ett visst mål. Men jag har en tendens att aldrig unna mig själv något. Ofta behöver andra säga till mig att jag är värd något, värd att ge mig själv något utöver det vardagliga.

Så två kamper i en: Ge mig själv ett värde och skapa motivation.

Mål: Reducering av det fysiska jag.

Kommentera

