Frågor och svar

Om ni fick ställa vilken fråga som helst till mig, i syfte att lära känna mig, vilken fråga/vilka frågor skulle det då vara?

Denna frågeställning la jag ut på Facebook vid ett par olika tillfällen. Jag blev kanske inte överöst med frågor men några stycken trillade ändå in. Frågeställarna väntar på svar gissar jag. Här kommer dem! (PS. Alla frågor kanske inte har som syfte att lära känna mig, men alla frågor förtjänar ett svar. )

 

Om du fick 10 miljoner hur skulle du förvalta/spendera dom?

Det finns fyra delar i svaret på denna fråga: Här & nu, Möjligheter, För oss samt För andra.

  • Här och nu: Se till att allt fortsätter att vara så pass tryggt och stabilt som det är nu gällande t.ex. ekonomi (betala av skulder till bl.a. CSN) och hus (fixa lite extra, ordna så att rabatterna blir lättskötta, kanske anlita någon att komma hit och putsa alla fönster m.m.).
  • Möjligheter: Hoppas kunna komma på en bra affärsidé och starta eget.
  • För oss: Skämma bort familjen lite extra samt göra åtminstone två resor: En till Irland (har alltid varit en dröm) och en till Turkiet troligen (jag har förstått att man kan simma med delfiner där nämligen).
  • För andra: Ge bidrag till välgörande ändamål som driver frågor som ligger mig varmt om hjärtat t.ex. Friends, Ronald McDonald, Min stora dag…

 

Om du fick välja helt fritt – vad skulle du helst jobba med?

Det har vid ett flertal tillfällen funnits en del funderingar kring just jobb och om man är där man ska vara eller om man egentligen ska vara någon annanstans. Tidigare har jag alltid kommit fram till samma svar, att jag ska vara inom socialt arbete, inte som behandlingsassistent på boende dock men däremot snarare som min nuvarande tjänst med handläggning och klientkontakt. Klientkontakten gör det till ett varierande och utmanande arbete. Men på sistone har jag börjat fundera på om jag inte skulle vilja testa ett arbete som innebär idel pappersarbete utan klientkontakt, för att se om utmaningen med klientkontakt kommer att bli saknad eller inte. Jag börjar nämligen undra om inte mitt kall är att vara administrativ kontorsråtta. Så om ni där ute som läser dessa rader, känner någon som behöver ha lite pappersarbete utfört och är villig att betala en liten lön för mödan, be dem höra av sig till mig. 🙂

 

Tror du på ett liv efter döden och hur ser det i så fall ut tror du?

Oj…inget jag kan påstå att jag funderat så mycket på och inget jag kommer att kunna ge något svar på här och nu. Jag kan inte påstå att jag är troende och jag har inte fått/sett några tecken på att fler liv än detta existerar. Existentiella frågor är dock kul att ibland vrida och vända på. Det finns händelser som inträffat i mitt liv, i nära och käras liv, i okändas liv som inte alltid går att förklara varför det blev som det blev. Jag tror ju snarare på ödet än på något annat. Det känns ibland som om min kära fader fortfarande har ett finger med i spelet. Kan det ha varit han som ordnade att vi fick sol på vårt bröllop när det regnade övriga sex dagar den veckan?

 

Vad skulle du göra om du fann en väska full me pengar på en skogspromenad- helt ensam i skogen:)?

Först skulle jag undra varför en väska med pengar är ensam på skogspromenad. Nä skämt åsido (lite egen tolkning och syftningsfel), jag har ett väl fungerande samvete och skulle inte bara kunna ta dem och göra dem till mina. Jag skulle anmäla mitt fynd, då den t.ex. skulle kunna vara kopplad till något brott. Så anmäla/lämna in och sen leva gott på belöningen. 🙂

 

Vilken bok eller romanfigur är din favorit?

Vissa frågor är svårare än andra att svara på. Det känns som en evighet sen jag läste en bok. Någon romanfigur kan jag inte i nuläget komma på någon som skulle kunna vara en favorit. Men där var något speciellt med Linda Olssons bok ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger”. Det var något med den som jag inte kan sätta fingret på men jag blev nästintill förälskad i den och hennes sätt att skriva. Jag har nu höga förväntningar på hennes andra böcker som finns i min ägo och som bara väntar på att bli lästa. Så ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger” är i skrivandets stund min favorit alla kategorier. Stark tvåa blir Mitch Alboms böcker, ”Tisdagarna med Morrie”, ”Alberts sista önskan” och ”Ge mig en dag till”. Böcker jag varmt rekommenderar.

 

Varför finns mygg ?

”Jag gör fullt med svalor som flyger och myggor som svalorna tar.”

Citat från ”Idas sommarvisa”

Om inte mygg fanns, så skulle ju inte en sådan här underbar barnvisa finnas. Så enkelt är det… 😉

En reaktion på ”Frågor och svar

  1. Jag trodde du visste varför mygg finns. De retar oss under sommartid för att vi fullt ut ska uppskatta årstidsväxlingarna, såsom blöta höststormar och vinterkalla näsor.

Kommentera

