Blodtryck

En gång i tiden hade jag blodtryck 120/80, det var vid inskrivningssamtalet på mödravården. Under graviditetens gång steg blodtrycket för varje besök på mödravården och när det nådde 160/100 så började barnmorskan bli orolig. Jag blev skickad till obstetriska avdelningen på Helsingborgs lasarett och blev inlagd. Blodtrycket kollades flera gånger dagligen och blodtryckssänkande medicin sattes in. Dosen höjdes så småningom. Blodtrycket stabiliserades efter att sonen föddes. Dock ville de att jag ett par månader senare skulle kolla blodtrycket på min vårdcentral, för att se att det håller sig på rätt nivå. Blodtrycket har barnmorskan på mödravården kollat vid två tillfällen, tror det har varit genom 90 bägge gångerna. Jag gjorde en överenskommelse med barnmorskan om att kolla det igen på vårdcentralen framåt sommaren. För 1,5 vecka genomförde jag detta löfte. Resultat: 154 eller 155 genom 91. De vill att jag kommer tillbaka på måndag för att kolla det ytterligare en gång. De vill ju gärna att det ska gå ner ytterligare men det verkar det ju inte vilja göra. Gör det inte det, så kan det bli aktuellt med läkarkontakt och kanske så småningom medicinering igen. Jag fasar för allt detta. Medicinen jag fick på sjukhuset gjorde absolut ingen nytta då trycket fortfarande lekte berg- och dalbana. Det enda det gjorde var att jag fick djävulsk huvudvärk när medicinen sattes in och när dosen höjdes. Men okej, de kunde ju inte ge mig så stark medicin då eftersom jag var gravid. Men ändå… Jag vill inte behöva ha en massa läkarkontakt igen, kolla blodtrycket titt som tätt, medicinera eller vad som nu händer. Jag blir så nervös vid blodtryckskontroller och det hjälper mig ju inte. Jag tror jag är rädd för vad jag anser vara värsta scenariot… *andas*

2 reaktioner på ”Blodtryck

  1. det finns något som heter ”vita rocken-syndromet”. Detta drabbar många patienter vilket innebär att trycket kan vara rätt normalt på hemmaplan men så fort det är dags för mätning stiger det pga att man är nervös och tycker att situationen är obehaglig. En sak som våra läkare då gör är att patienten får låna blodtrycksapparat eller köpa och kolla trycket hemma under ett antal ggr och lämna in lista för att de på så sätt kan kontrollera om trycket är högt eller vita rocken syndromet.

Kommentera

