Sociala sammanhang

Jag är kanske inte den mest givna deltagaren i olika sociala sammanhang, men för Oliwers skull behöver det bli mer vanligt förekommande. Jag funderar mycket på detta och kring vilka sociala sammanhang det i så fall ska vara. Jag får dåligt samvete för varje uteblivet tillfälle.

Familjens hus har öppnat i Klippan och där finns bl.a. babycafé och öppna förskolan under vissa givna tider. Dock semesterstänger de nu och öppnar inte igen förrän i början på augusti. När det gäller öppna förskolan så deltar givetvis en del äldre barn där och miljön kan då bli väldigt stimmig. Då är babycafé mer perfekt, men tyvärr har Oliwer under en period haft extra sömnbehov på förmiddagar vilket då försvårat att åka iväg när caféet är öppet (tisdag förmiddag). Nu sover Oliwer mer eftermiddag och den förändringen kom givetvis lagom till att Familjens hus håller semesterstängt. När det återigen är igång, är Oliwer egentligen för gammal för det. Babycafé är för de mellan 0-8 månader nämligen. Förutom detta finns t.ex. babysång i kyrkan en gång i veckan, men det börjar rätt tidigt, åtminstone för oss.

Så i nuläget har det främst blivit att vi deltagit i föräldragruppens träffar på BVC. Och funderar starkt på babysim efter sommaren (om jag kan slå bort alla argument som talar mot detta).

Hur ska man tänka? Vad ska man göra? Vad för alternativ finns?

Vi skulle givetvis ha nytta av att lära känna andra föräldrar och deras barn, för att utöka vårt nätverk här i närområdet. Men de man träffar t.ex. i föräldragruppen är många som har sina rötter här och därmed redan har sitt nätverk och kanske inte känner något större behov av att utöka det. Vad vet jag? Det finns kanske en annan mamma som jag känner visst gemensamt med. Hon har precis som jag inte bott i området så många herrans år. Likväl har vi inte träffats mer än i föräldragruppen.

Funderar vidare…Måste finns lösning…

Kommentera

