Tur vs otur

Den senaste tiden har jag reflekterat mer och mer över det här med att ha tur alternativt otur och vad det är som avgör att man har antingen det ena eller det andra. Ödet?

En gång i tiden kändes det som om att jag ständigt hade otur, det var precis som om mitt namn gjorde mig otursförföljd. Inte mycket gick min väg, inte gällande olika typer av relationer, arbete med mera.

Men nuförtiden känns det som om det har vänt. Bara från det senaste året kan jag hämta diverse olika exempel på just detta.

  • Tänk bara om jag hade fått permis den helgen som Oliwer lite akut fick komma till världen. Tänk om jag varit hemma istället för på sjukhuset. Då hade inte dipparna i hjärtljuden upptäckts troligtvis och frågan är då om vi hade haft Oliwer här idag. Detta är något jag förstod först vid efterkontroll på mödravården.
  • IVF-behandling som lyckades på första fullbordade försöket, något som vi har förstått inte har de bästa oddsen.
  • Efter ett Helsingborgsbesök för en tid sedan, fick jag idén att vi skulle köra inom Familia Köpcentrum i Hyllinge på vägen hem. Och så blev det också. När vi kom hem fick vi köra en omväg, då vägen var avspärrad p.g.a. en olycka som hänt i en korsning väldigt nära oss. Flera bilar var inblandade. Om vi inte hade kört inom Hyllinge, så hade vi kommit i den korsningen ungefär vid den tidpunkt som olyckan skedde. Vad var det som styrde att det blev det där köpcentrum-besöket just den dagen?
  • I våras köpte vi en sprillans ny bil och bytte därmed ut lilla tuffa blå. Det var väl egentligen aldrig något tvivel kring vilken av våra dåvarande bilar som skulle bytas ut. Med facit i hand så har vi nu förstått att det verkligen var rätt val. Maken träffade säljaren inte långt därefter och fick då besked om att det upptäckts på lilla blå att topplocket höll på att spricka. Tänk om vi behållt lilla blå! Då hade vi stått där med en funktionsduglig bil och en fin extrautgift.

För att nämna några exempel av olika karaktär.

Sist men inte minst, det där tillfället för sisådär 7,5 år sedan när jag fick frågan gällande min profilbild på en community, ”den bilden är väl inte purfärsk”. (Min profilbild var en bild av mig själv som liten.) Undrar om det tillfället var startpunkten för turen i mitt liv… Om jag inte fått den frågan där och då, hade jag troligen inte haft världens underbaraste man vid min sida…

Kommentera

