Kommunikation

Jag älskar det skrivna ordet, det kan säga så himla mycket men tonen bakom orden har svårt att komma fram. Det är upp till läsaren att tolka den rätta tonen, vilket inte alltid är så lätt. Det händer titt som tätt att missförstånd uppstår, att man tolkar in fel signal i orden, att man tolkar in något som egentligen inte förmedlas. Ibland väcker orden känslor hos läsaren och ingen bekräftelse kan ges om det är så det är menat eller inte. Man får då bara hoppas att man känner personen, den som skrivit, tillräckligt väl för att förstå vad han eller hon vill säga. Och om orden då gör att man känner sig besvärad eller obekväm, så får man hoppas att man känner personen tillräckligt väl för att veta att det kanske inte alls var menat så. Det har hänt mig ett par gånger nu att jag fått sms där jag som läsare har känt mig besvärande, att jag har stört, att jag inte var välkommen att höra av mig. Jag tror mig känna personen/personerna så pass att jag kan säga att jag inte behöver känner så, men helt har jag inte lyckats få känslan att försvinna. Så för allas trevnad, eller nåt, låt oss tänka efter före innan vi skickar iväg en viss formulering. Givetvis kan man inte helgardera sig, men det är ju alltid trevligt att orden man får har en tanke bakom.

Kommentera

