Dröm i uppfyllelse – steg för steg

Vi hade en dröm, vi ville ha ett barn, vi ville bli en familj. Det var lättare sagt än gjort, det blev en liten kamp. För att göra en lång historia kortare, så här såg det ut steg för steg:

2009: Ett år av försök utan önskat resultat – ett krav innan utredning om anledning till uteblivet resultat kunde påbörjas.

Första halvåret 2010: Utredning genomfördes med beskedet att våra möjligheter till att uppnå vår dröm krävde hjälp från IVF-klinik.

Andra halvåret 2010: Viktnedgång – en viss Linda var tvungen att gå ner 10 % av sin vikt innan remiss kunde gå iväg till IVF-klinik. Jag trodde aldrig det skulle gå men med stark vilja och stark motivation så klarar man allt. Jag imponerades av mig själv när jag under ett halvår gick ner lite mer än 10 %, när jag gick ner 10-11 kilo. Jag tror inte på en alltför snabb viktminskning, inte om jag ska ha möljighet att bevara det så en tid.

December 2010: Remiss gick iväg till IVF-kliniken Öresund i Malmö. Tre fullbordade försök fick vi härmed betalda.

20 januari 2011: IVF-behandling påbörjades. Nässpray i 2 veckor och hormonsprutor i kombination med halverad nässpraydos i 1 vecka.

10 februari 2011: IVF-behandling avbruten då önskat resultat vad gällde mängden äggblåsor uteblev. Detta räknades inte som ett försök.

13 mars 2011: Ny IVF-behandling påbörjades. Nässpray i 2 veckor och hormonsprutor i kombination med halverad nässpraydos i ca 2 veckor gav nu önskat resultat vad gällde mängden äggblåsor. Försöket kunde fullbordas.

11 april 2011: Påsken kom tidigt och nu kunde äggen plockas ut.

13 april 2011: Ett ägg sattes tillbaka och två frystes in. Det var de tre ägg som bedömdes vara av god kvalitet. Nu började en låååååååååång väntan.

28 april 2011: Graviditeten var nu ett faktum – positivt gravtest.

17 maj 2011: Graviditeten bekräftades genom ultraljud på IVF-kliniken. Ett foster, ca 1 cm stort och ett hjärta som slog starkt. Födsel beräknades till 2 januari 2012.

29 juli 2011: Ordinarie ultraljud som visade på en livlig bebis. Allt såg fint ut och beräknad födsel flyttades fram två dagar, till 4 januari 2012.

Graviditetssymtom: I princip total avsaknad av sådana. Det gjorde det enkelt fysiskt men svårare psykiskt, svårt att övertyga sig själv om att det verkligen hade hänt.

Från september 2011 och ett par månader framåt: Blodtrycksstegring från 120/80 till 160/100. Oroväckande tyckte barnmorska och jag skickades slutligen till obstetriska avdelningen på Helsingborgs lasarett.

3 november 2011: Inlagd på sjukhus (BB) och sjukskriven på heltid. Jag visade tecken på preeklampsi, havandeskapsförgiftning.

5 november 2011: Blodtryck stabiliserat och jag blev utskriven med strikta order om att vila och täta kontroller av blodtryck på mödravårdscentralen var det enda som fick stå på agendan.

7 november 2011: Ny kontroll av blodtryck på mödravårdscentralen – återigen 160/100. Ny tid på obstetriska avdelningen bokades in.

8 november 2011: Inlagd på sjukhus igen (BB), medicinering i försök att få ner trycket, dagliga kontroller av blodtryck och CTG (registrering av bebisens hjärtrytm och mammans sammandragningar), tillväxtultraljud som visade på liten men livlig bebis. Fysiskt sett var jag opåverkad men psykiskt var det en daglig berg- och dalbana, att inte veta vad varje ny dag skulle innebära samt att dagarna blev långa när man befinner sig inom hemska cementväggar.

18 november 2011: En dip på CTG och svårigheter att återigen finna bebisens hjärtljud ledde till fullt pådrag i ”mitt” rum med läkare, barnmorskor, ultraljudsapparat, nål i armen och beslut om att flytta över mig tillfälligt till förlossningsavdelningen. De har färre patienter och helt andra möjligheter att hålla koll på mig och bebis. Allt höll sig stabilt under dagen och på kvällen fick jag komma tillbaka till BB igen.

19 november 2011: Nya dippar på CTG och denna gång regelbundet var 10:e minut. Återigen flytt till förlossningsavdelningen för extra övervakning. Det dröjde inte länge förrän beslut fattades om att graviditeten skulle avslutas genom kejsarsnitt. Min käre make hann precis komma in till sjukhuset innan vi rullades ner till operation. Jag ryggbedövades och fick vara vaken och kunde därmed höra min sons skrik direkt efter födsel. Kl. 10.57 föddes Oliwer, en liten kille, 1625 gram och 42 cm, med väl fungerande lungor.

19 november 2011 – 2 december 2011: Hela familjen Lundberg på neonatalavdelningen i väntan på att Oliwer skulle lära sig äta helt på egen hand och på att han skulle vända viktkurvan uppåt.

25 november 2011: Jag blev utskriven från BB till min stora glädje. Nu kunde jag till fullo koncentrera mig på min lille pojke.

December 2011: Hemma i vår egen lilla vrå med neonatal hemsjukvård.

22 december 2011: Alla var vi nu helt utskrivna från sjukhuset och vanliga kontroller på BVC kunde ta sin början.

2012: Mammaledig!

Oliwer, foto taget 2012-02-29

2 reaktioner på ”Dröm i uppfyllelse – steg för steg

Kommentera

